Het Spaanse duurzame modemerk Ecoalf zet zijn buitenlandse expansie verder. Nadat het in 2017 een eerste buitenlandse vestiging opende in Berlijn, strijkt het nu neer in Amsterdam.
Duurzaamheid centraal
De eerste Nederlandse winkel van Ecoalf is 140 m² groot en ligt aan de Utrechtsestraat. Zoals van een duurzaam merk verwacht kan worden, speelden milieuoverwegingen ook bij het ontwerp en de inrichting van de winkel een vooraanstaande rol. De muren zijn afgewerkt met een volledig milieuvriendelijke minerale verf en waar mogelijk werd gebruik gemaakt van gerecycleerde materialen. Natuurlijk licht staat centraal en wordt aangevuld met ledverlichting om het stroomverbruik te beperken. De winkel heeft ook geen airconditioning: in plaats daarvan werden inspanningen gedaan om schone lucht op natuurlijke wijze te laten circuleren.
Ecoalf werd in 2009 door Javier Goyeneche opgericht en werkt sindsdien gestaag aan zijn internationale plannen. Begin volgend jaar zal het bedrijf een eerste winkel openen in Tokio, in samenwerking met modedistributiespecialist Sanyo Shokai. Er zouden ook plannen zijn voor andere landen, maar verdere details daarover zijn nog niet bekendgemaakt.
Unieke winkels
“We moeten veel tijd in elk land investeren. Uiteindelijk creëren we unieke winkels waar het merk-DNA echt tot uiting komt en dat vraagt veel inspanning”, legt marketingdirecteur Carolina Álvarez-Osorio uit aan FashionNetwork.com. “Op dit moment is het voor ons belangrijk het merk te vestigen in die markten waar we al aanwezig zijn. We zullen andere opties in andere markten onderzoeken wanneer de tijd rijp is,” voegde ze eraan toe.
Ecoalf verzekerde zich in het voorjaar van 4,5 miljoen euro vers kapitaal om de expansie te financieren. Het bedrijf, dat al vestigingen heeft in Madrid, Barcelona, Malaga en Berlijn, boekte in 2017 een omzet van 4,13 miljoen euro.