Superdry zag in de eerste helft van het gebroken boekjaar de verliezen flink oplopen. Intussen blijft de coronacrisis wegen op de Britse modegroep, want ook de start van het derde kwartaal verloopt allesbehalve voorspoedig.
“Positieve punten”
Mede-oprichter en CEO Julian Dunkerton zei dat de zopas gepubliceerde cijfers, “enkele enorme positieve punten” verborgen hielden, waaronder sterke e-commerceverkopen en een betere productmix. Maar dat kon beleggers niet overtuigen: het aandeel verloor vandaag meer dan 13% op de beurs. In vergelijking met een jaar geleden is de koers bijna gehalveerd.
De modegroep boekte een onderliggend verlies vóór belastingen van 10,6 miljoen pond (11,9 miljoen euro) in de zes maanden tot 24 oktober, tegenover een verlies van 2,3 miljoen pond (2,6 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar. De omzet zakte dan weer met 23,3% tot 282,7 miljoen pond (317 miljoen euro).
Dat Superdry zo slecht presteerde heeft ook te maken met de locaties van de winkels, schrijft Reuters. Die bevinden zich veelal in grote stadscentra en winkelsites, locaties waar de crisis het meest gevoeld werd. Ook toen de winkels open waren, heeft het modebedrijf dus zwaar geleden.
Onzekerheid
Superdry gaf ook een update over het lopende kwartaal, dat er door nieuwe lockdowns in onder meer het Verenigd Koninkrijk nog slechter uitziet. In de eerste 11 weken van het kwartaal daalde de omzet met meer dan 27%. Momenteel zijn 173 winkels van de keten gesloten, goed voor 72% van het totale netwerk.
Gezien de algemene onzekerheid geeft Superdry geen prognoses voor de rest van het jaar.