Het coronavirus heeft een krater geslagen in de omzet van modemerk Superdry, dat 70 miljoen pond (80 miljoen euro) moet bijlenen. E-commerce groeide flink, maar toch daalde de totale omzet met een kwart.
Beter dan verwacht
Het voorbije kwartaal (tot 25 juli) werd ook voor het Britse modemerk Superdry getekend door de coronacrisis: de omzet daalde in de eigen winkels met 58,1%, terwijl de omzet in de groothandel met 31% terugviel. Online verdubbelden de verkopen echter bijna (+93,2%), wat een deel van het tekort compenseerde en voor een totale omzetdaling van 24,1% zorgde.
Toch zijn ze bij Superdry – en de beleggers in het beursgenoteerde bedrijf met hen – blij verrast met de cijfers: eerdere prognoses van het kledingmerk waren negatiever. Het Britse label had het immers al moeilijk voordat de pandemie toesloeg en moest ook al tijdens de belangrijke eindejaarperiode teleurstellende prestaties toegeven.
Geld voor transformatie
“De acties die we tot nu toe hebben ondernomen, hebben onze kaspositie aanzienlijk versterkt“, laat medeoprichter en CEO Julian Dunkerton weten. Superdry startte augustus met een netto cashpositie van 57,8 miljoen pond (64 miljoen euro). Het bedrijf heeft van zijn banken nu een extra overbruggingskrediet van 70 miljoen pond verkregen, wat volgens Dunkerton “de flexibiliteit geeft om onze huidige plannen uit te voeren en ons herstel veilig te stellen”.
Dunkerton, die een jaar geleden de controle over zijn bedrijf terugwon na een managementcoup, zegt overtuigd te zijn het merk te kunnen ‘resetten’. Zijn transformatieplannen bestaan er onder meer uit terug te keren naar de oorspronkelijke, Japans geïnspireerde designs van het merk, de productkeuze te vergroten en kortingen te beperken.