Het Britse kledingmerk Superdry gooit hoge ogen in de modewereld. De groep achter het merk, Supergroup, heeft zijn verkoopcijfers in het afgelopen kwartaal bijna zien verdubbelen. Met de overname van Benelux-distributeur CNC Collections verwacht Supergroup in 2011 op dat elan verder te gaan.
Omzet verdubbeld.
In de drie maanden tot eind januari steeg de omzet van de producent van trendy bovenkleding tot €96,3 miljoen, ten opzichte van €51,5 miljoen in dezelfde periode van 2009/2010. Die spectaculaire stijging heeft het merk vooral te danken aan zijn eigen retailactiviteiten. Dankzij een groot aantal winkelopeningen wereldwijd groeide de retailverkoop liefst 92%.
Gedurende de afgelopen drie maanden openden 15 franchisewinkels de deuren, waarvan twee in de Benelux en Frankrijk met behulp van CNC Collections. De overige openingen waren zo in uiteenlopende gebieden als van de VS en Venezuela. Ook in de groothandel vindt Superdry meer en meer ingang. In die afdeling zag Supergroup een toename van 73%, goed voor een kleine €24 miljoen.
Online en retailgroei.
Het komende jaar wil Supergroup door middel van de overname van CNC Collections vooral verder penetreren in continentaal Europa. Daarnaast komen het Verre Oosten, Australië en de Arabische Emiraten aan de beurt.
Ten slotte wil Supergroup ook inzetten op online retail, omdat daar naar eigen zeggen hogere brutomarges te rapen vallen. Op lange termijn hoopt het bedrijf achter Superdry 20% van zijn omzet via e-commerce te realiseren.