De omzet van kledingketen Suitsupply is het voorbije boekjaar met 19% gestegen naar 207 miljoen euro. Het holdingbedrijf van Suitsupply maakte wel een verlies van 2,6 miljoen euro, vooral vanwege hoge financieringskosten.
Groei online verkoop
Het grootste gedeelte van de omzet, bijna 71 miljoen euro, wordt momenteel in de Verenigde Staten gehaald. Daar groeide de omzet dan ook met 28% ten opzichte van een jaar eerder. Ook Nederland blijft een belangrijke markt met een omzet van 47 miljoen euro, al is dat 3 miljoen euro minder dan een jaar eerder.
Wereldwijd had Suitsupply eind 2016 72 fysieke winkels, maar ook online doet Suitsupply het goed. Daar steeg de verkoop met bijna 29% naar 37,4 miljoen euro.
“Naast dat we nieuwe winkels aan het openen zijn focussen we ook heel erg op onze online activiteiten. Langzamerhand begint het wel een beetje een techbedrijf te worden, mensen die de modecollectie designen en mensen die codes schrijven zijn hand in hand bezig onze online-propositie te versterken”, zegt CEO Fokke De Jong aan Quote. Hij verwacht in het lopende boekjaar opnieuw een online groei tussen 20 en 25%.
Dankzij de omzetgroei steeg de EBITDA met 45% naar 25,3 miljoen euro en de nettowinst groeide van 700.000 euro naar 2,9 miljoen euro. De holding boven het bedrijf maakte dus wel een verlies van 2,6 miljoen euro, vanwege hoge financieringslasten. De schuldenlast van die holding steeg in 2016 dan ook van 88,5 miljoen euro naar 110 miljoen euro.