Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.
100 winkels in het vizier
Vorig jaar opende de keten 27 winkels, het hoogste aantal tot nu toe. De groei van het bedrijf is opmerkelijk: in 2000 opgericht op een studentenkamer was het eerst enkel online te vinden, maar algauw volgden fysieke winkels. In 2007 opende de eerste buitenlandse winkel (in Antwerpen), inmiddels zit de keten wereldwijd bijna aan honderd vestigingen in 24 landen – tot in het Verre Oosten, Australië en Latijns-Amerika toe.
In de Verenigde Staten heeft Suitsupply inmiddels 33 vestigingen, met nog twee (Boston en Saint Louis) die zeer binnenkort de deuren moeten openen. Van het doembeeld dat Amerikaanse jongeren niets meer moeten hebben van kostuums, trekt oprichter Fokke de Jong zich niets aan: inmiddels komt immers 41% van de omzet uit Amerikaanse filialen, bijna dubbel zo veel als de Nederlandse omzet.
Die expansie kende wel een prijs: van een winst van 3,2 miljoen in 2016 zakte het nettoresultaat in 2017 naar 11,4 miljoen euro onder nul. Daartegenover stond een omzetgroei met liefst 19% naar 245,6 miljoen euro.