De Nederlandse pakkenmaker Suitsupply heeft afgelopen jaar fors verlies geleden. Door de coronacrisis was er nauwelijks vraag naar maatpakken, jassen en overhemden.
Recordverlies
Suitsupply zag zijn omzet in 2020 met 39% terugvallen tot 205 miljoen euro, schrijft Quote. Door het vele thuiswerken en het afschaffen van feestjes en evenementen kochten consumenten beduidend minder zakelijke outfits en feestkleding. Uiteraard had de keten ook te lijden onder de verplichte winkelsluitingen tijdens de lockdowns. De online omzet groeide wel met bijna 3 miljoen euro.
Het bedrijf van Fokke de Jong boekte een bedrijfsverlies van 19 miljoen euro. Onder de streep ging Suitsupply zelfs voor bijna 110 miljoen euro in het rood door eenmalige factoren. Ter vergelijking: in 2019 bedroeg het nettoverlies slechts 1,8 miljoen euro.
Ook tijdens het eerste kwartaal van 2021 zag het bedrijf zwarte sneeuw: de omzet bedroeg amper 55% van het niveau van 2019. Om het bloeden te stelpen moest Suitsupply onder andere zijn damesmerk Suistudio stopzetten en een zestigtal werknemers laten gaan.
De Jong ziet niettemin licht aan het einde van de tunnel. “Ik verwacht dat we dit jaar weer winstgevend zullen afsluiten, onze expansieve groei heeft door corona enkel even stilgestaan. Q1 was nog belabberd, de twee kwartalen die volgden zijn echter heel sterk geweest. Als er geen nieuwe maatregelen komen zal de groei doorzetten en normaliseren de resultaten.”