De Nederlandse pakkenmaker SuitSupply schrijft voor het tweede jaar op rij rode cijfers, al komt het verlies in 2018 wel lager uit dan het jaar voordien. Topman Fokke de Jong maakt zich geen zorgen, want de omzetgroei blijft naar eigen zeggen “heel sterk”.
289,2 miljoen euro omzet
SuitSupply verkocht vorig jaar voor 289,2 miljoen euro aan pakken, hemden en dassen. Bijna de helft daarvan, zo’n 120 miljoen euro, werd gegenereerd in de Verenigde Staten. Op de Nederlandse thuismarkt bleef SuitSupply met 55 miljoen euro nagenoeg status quo. Minder goed nieuws is er van het winstfront: voor het tweede jaar op rij duikt SuitSupply in het rood. De groep boekte vorig jaar een verlies van 9,6 miljoen euro, al is dat wel minder dan de 11 miljoen euro verlies uit 2017. In 2016 bleef er overigens nog 3,2 miljoen over onder de streep.
Bij de Nederlandse zakenkrant FD.nl maakt topman Fokke de Jong zich geen zorgen. Hij wijst erop dat de omzetgroei “heel sterk” was: na correctie van wisselkoersen +20%. Ter vergelijking: in 2017 klokte de omzet af op 255 miljoen euro (+19%).
SuitSupply, dat in 1999 startte, mikt op verdere expansie in het buitenland en opende vorig jaar veertien nieuwe winkels, onder meer in New York en Sydney. Dit jaar wil de groep zijn aanwezigheid verdrievoudigen in China, waar het bedrijf nu vier zaken heeft. “Ik verwacht dit jaar een omzetgroei van 20 tot 25%”, aldus nog De Jong.