De Nederlandse pakkenmaker SuitSupply heeft afgelopen jaar aanzienlijk beter gepresteerd dan het jaar voordien. Om de coronacrisis door te komen, had het bedrijf wel een nieuwe kapitaalinjectie nodig.
Bijna zwarte cijfers
SuitSupply boekte in 2019 een omzet van 336,2 miljoen euro, 47 miljoen euro meer dan in 2018. Het grootste deel daarvan werd behaald in de Verenigde Staten (45%) en Nederland (17%). Wereldwijd telt het bedrijf van Fokke de Jong inmiddels al 128 vestigingen in 27 landen.
De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg fors tot 29,6 miljoen euro, tegenover 19,3 miljoen een jaar eerder. Het nettoverlies zakte van 9,6 miljoen euro in 2018 naar ‘slechts’ 1,8 miljoen vorig jaar.
Herstel ingezet
De coronacrisis woog wel zwaar op het bedrijf: heel wat winkels moesten tijdelijk de deuren sluiten. Bovendien daalde de vraag naar pakken, omdat thuiswerken de nieuwe norm werd. Om het hoofd boven water te houden, moest SuitSupply op zoek naar veertig miljoen euro aan vers kapitaal.
Dat geld werd inmiddels gevonden: het gaat om een banklening van dertig miljoen euro (voor 80% door de Nederlandse Staat gewaarborgd) en een kapitaalinjectie van aandeelhouder NPM Capital. Daarnaast houdt SuitSupply houdt nog een bijkomende ‘kredietlijn’ van twintig miljoen euro (tien miljoen van de banken en evenveel van De Jong zelf) achter de hand.
Volgens De Jong zou de initiële veertig miljoen euro moeten volstaan om de crisis door te komen, aangezien de omzet zich in Europa en Azië goed heeft hersteld. “Maar zoals nu uit de situatie in de VS blijkt, moeten we ervan uitgaan dat dit nog niet voorbij is. De huidige kapitaalsstructuur is erop gericht dat we zo goed mogelijk voorbereid zijn mocht het herstel langer duren”, zegt hij aan Quote.