Taalverschil
“België is een ideale springplank om te testen of het Suitable-concept in het buitenland aanslaat”, zegt oprichter Raoul van Dun aan Retailwatching over zijn keuze om de sprong naar België te maken. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de verschillen tussen België en Nederland, ook op het vlak van de taal: “Als Belgen het hebben over een vest, gaat het in Nederland toch echt over een blazertje”, aldus Van Dun.
De uitbreiding naar België wil niet zeggen dat de vooruitgang in Nederland tot een stilstand komt: op 3 augustus opende er nog een winkel in Oisterwijk, ondertussen al de twaalfde vestiging, en ook in Amsterdam zijn er plannen voor een nieuw filiaal. Dat zou dan de tweede winkel van Suitable in de hoofdstad zijn.
De nieuwe winkel in Amsterdam, waarvoor wel nog geen pand gevonden is, wordt volgens Van Dun een conceptwinkel met een breder assortiment dan in de andere vestigingen. Hij zal ook niet te vinden zijn in een typische winkelstraat. Van Dun benadrukt ook dat de keten steeds moet groeien met eigen middelen: hij wil bijvoorbeeld geen gebruik maken van private-equitybedrijven.
Website moet persoonlijker worden
Ondertussen wil Suitable ook zijn omnichannelaanpak verder uitbreiden: zo wordt momenteel een systeem getest waarbij klanten een gepersonaliseerde pagina te zien krijgen wanneer ze de website bezoeken. “Voor het einde van dit jaar willen we dit breed uitrollen. De volgende stappen zijn het personaliseren van kleur, maat en pasvorm.”
Als het aan Van Dun ligt, dan wordt dat ook doorgetrokken naar de fysieke winkels. Daar zouden werknemers dan weten welke producten klanten online hebben gekocht en kunnen ze zo nieuwe bijpassende stukken aanraden. “Technisch gezien is dat allemaal mogelijk, maar we moeten rekening houden met de acceptatiegraad onder klanten”, blijft hij wel voorzichtig.