De omzet van de Ierse modeketen Primark is in het voorbije boekjaar met net geen 20% gegroeid. Een groot deel van die groei kwam er dankzij expansie, want Primark opende maar liefst dertig nieuwe winkels in negen landen.
Kleine vergelijkbare groei
Dankzij die winkelopeningen steeg de winkeloppervlakte met 140.000 m². Primark kon zo 7,05 miljard pond (8 miljard euro) omzet halen, goed voor een groei van 19% ten opzichte van een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten groeide de omzet met 12%, maar op vergelijkbare basis was er wel een groei van slechts 1%. De operationele winst steeg met 7% naar 735 miljoen pond (830 miljoen euro).
Primark is een van de weinige retailers die profiteert van de brexit en de zwakke Britse economie. Heel wat consumenten letten immers meer op hun geld en kiezen daarbij bewust voor discounters, waaronder Primark. In het Verenigd Koninkrijk ging de vergelijkbare omzet er dan ook met 10% op vooruit, in de rest van Europa steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 16%. Over de Verenigde Staten geeft Primark geen cijfers, maar geeft het wel aan nog steeds aanpassingen te doen om de winkels zo efficiënt mogelijk te maken. Zo wordt de oppervlakte van drie reeds geopende winkels binnenkort verkleind.
De expansie van Primark is in ieder geval nog niet afgerond, want ook in het komende boekjaar wil de keten nog eens minstens negentien nieuwe winkels openen. Die komen er voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.