De Zweedse modegroep H&M heeft in het boekjaar 2016, dat op 30 november ten einde liep, zijn omzet met 7% zien stijgen. Omwille van een sterke dollar en meer kortingen daalde de winst wel ten opzichte van een jaar eerder.
Inzetten op expansie
De omzet van H&M groeide in 2016 naar 222,9 miljard Zweedse kroon (23,6 miljard euro). Ondanks die mooie groei daalde de winst na belastingen wel naar 18,6 miljard Zweedse kroon (2 miljard euro), wat volgens H&M te wijten was aan hogere kosten vanwege de sterke positie van de dollar en meer kortingen in de winkels. Het aantal winkels van H&M groeide in 2016 met 427 filialen naar 4.351 in 64 markten. Online is H&M actief in 35 landen, elf meer dan eind 2015.
Ook in 2017 blijft H&M verder inzetten op expansie: zo wil het opnieuw ongeveer 430 nieuwe winkels openen, onder andere voor het eerst in Kazachstan, Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië. H&M zal ook wel zijn bestaande netwerk herbekijken en mogelijk moeten onrendabele winkels verhuizen of de deuren sluiten.
De meeste nieuwe winkels zullen van het merk H&M zijn, ongeveer 70 tot 80 vestigingen zullen onder een zustermerk werken. Daarnaast komen er ook online zes nieuwe markten bij. H&M verwacht dan ook dat de omzet voor het lopende boekjaar met 10 tot 15% de hoogte zal ingaan.