Het Duitse sportmerk Adidas heeft 2017 afgesloten met een omzetstijging van 16% bij gelijke wisselkoersen. Daarbij groeide de winst met bijna een derde. Voor 2018 verwacht Adidas opnieuw een groei van ongeveer 10%.
“Een sterk jaar”
In 2017 haalde Adidas een omzet van 21,22 miljard euro, een groei van 15% na wisselkoerseffecten. Het groeide daarbij in vrijwel elke regio, met sterke prestaties in China (+29%) en Noord-Amerika (+27%). In West-Europa was er sprake van een vooruitgang van 13% en in Latijns-Amerika maakte Adidas een sprong van 12%. Enkel in Rusland was er een terugval van 13%, onder andere omdat Adidas er een aantal winkels sloot het voorbije boekjaar. E-commerce was een andere belangrijke groeifactor, met een omzetstijging van 57%.
Die sterke omzetgroei had ook zijn effect op de winst: zo groeide de operationele winst met 31% naar 2,07 miljard euro, terwijl de nettowinst met 32% steeg naar 1,43 miljard euro. “2017 was een sterk jaar, financieel en operationeel. We hebben grote stappen gezet in de richting van onze doel om het beste sportbedrijf in de wereld te worden”, zegt CEO Kasper Rorsted.
Voor 2018 gaat Adidas opnieuw uit van een jaar van groei, zij het minder sterk dan in 2017. Adidas wil de omzet met ongeveer 10% opkrikken en het verwacht dat de nettowinst met 13 tot 17% zal stijgen. Het bedrijf wil zijn omzet tegen 2020 opdrijven naar 26 miljard euro.
Adidas heeft ook besloten om tegen 2021 voor ongeveer 3 miljard euro eigen aandelen terug te kopen. Het eerste deel van dat plan wordt op 22 maart al in gang gezet, wanneer Adidas voor ongeveer 1 miljard euro aandelen terug in eigen handen zal proberen te krijgen.