Het mannenmodemerk State of Art zet zijn eerste stapjes in Duitsland. De kledingformule gaat er online van start, onder meer op de marktplaats van Zalando.
Europese expansie via platformen
State of Art is over enkele weken op het platform van Zalando te vinden, ook op de Duitse thuismarkt van de onlineretailer. De lancering maakt onderdeel uit van de Duitse expansie van het Nederlandse merk voor mannenmode, dat er met behulp van e-commerce zijn eerste stapjes zet. Via onlinemarktplaatsen denkt State of Art ook nog verder uit te kunnen breiden naar onder andere Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland.
Een jaar geleden was het nog de bedoeling om in Duitsland ook fysieke eigen winkels te openen, maar dat zit er voorlopig toch niet in. De uitrol gebeurt nu voorzichtig en bewust via platformpartners, omdat het een moeilijke markt is. Dat zegt general manager René Repko, die eerder ervaring opdeed bij Hema, Rituals en Action, tegenover RetailTrends.
Op de Benelux-markt bijft het merk zich dan weer vooral focussen op het wholesalekanaal. Vandaag is het herenlabel te vinden in 800 multimerkenwinkels en 40 eigen winkels in België en Nederland. In 2021 opent niettemin nog een winkel in Mall of the Netherlands, het nieuwe Westfield-shoppingcenter dat in maart nabij Den Haag de deuren opent. De coronacrisis doet de omzet bij het merk dalen, maar minder dan de markt, klinkt het nog.