Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La Redoute, Sarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l’Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.
Voor nieuwe consumptiegewoontes van gezinnen
Kiabi België heeft het initiatief genomen voor de eerste “Belgian Friday”, hoewel klanten het hele weekend lang kunnen genieten van kortingen en acties in de webshops van La Redoute, Kiabi, Sarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l’Oeil. Het e-commerceweekend is een lokaal antwoord op de Amerikaanse Black Friday, maar dan in een nationaal jasje gegoten.
Vorig jaar gingen de Fransen België al voor met eigen French Days, een promotieweekend dat in april vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd. Ieder merk koos toen zijn kortingen en bepaalde zelf de manier waarop het zou te werk gaan. Sommige winkels beperkten zich tot hun webshop, terwijl andere ook promoties aanboden in hun fysieke winkels. Belgian Friday is wel in eerste instantie een e-tailevenement, dat e-commerce een duwtje in de rug moet geven, maar ook een koopjesmoment wil creëren voor de start van de soldenperiode. “Het initiatief sluit aan bij de nieuwe consumptiegewoonten van gezinnen”, klinkt de redenering.
“Zo kan een publiek dat niet noodzakelijk gewend is om online te winkelen, profiteren van aanzienlijke kortingen op diverse seizoenproducten (kleding, accessoires, decoratieartikelen…), maar ook vertrouwd raken met e-shopping. Naarmate de multichannel-consumptietrend de norm wordt, wil dit soort initiatieven ook inspelen op kopers die de solden niet langer zien als de enige tijd van het jaar om te genieten van koopjes en kortingen”, aldus Brice Deléscluse, CEO van het Belgische filiaal van La Redoute.