Prototypes en maatwerk
Bij Nike werd voor het eerst de zool van een sportschoen met studs voor American football-spelers via 3D ontwikkeld. Tot voor kort diende dat te gebeuren via een techniek waarbij kunststof in een mal werd gespoten, nu kan dat via een printtechniek waarbij fijne kunststoflaagjes boven elkaar worden gelegd. De manier van werken laat toe om elke speler een gepersonaliseerde schoen te kunnen geven zonder dat er telkens een nieuwe mal moet worden gemaakt.
Ook concurrent Adidas maakt al gebruik van de techniek in zijn productieproces: voor de opkomst van het 3D-printen zette Adidas twaalf mensen in voor de productie van een prototype, vandaag volstaan twee werknemers. Bovendien wordt de doorlooptijd ingekort van 4 tot 6 weken naar 1 à 2 dagen.
Nog te traag voor massaproductie
“We zijn nog een heel eind verwijderd van het inzetten van 3D-printers voor de massaproductie van goederen, maar we zullen er absoluut toe komen”, zei Shane Kohatsu, marketingdirecteur bij Stratasys, het bedrijf dat instaat voor 3D-printing bij onder meer Adidas, Nike en Reebok, in een gesprek met de Financial Times.
De grootste belemmering voor massaproductie vormt de snelheid: het duurt nog zowat twee uur om een zool te fabriceren via 3D.