Belgische kledingwinkels verkochten tijdens de wintersolden bijna 10% minder dan een jaar geleden. Gelukkig zagen de handelaars het aankomen en kochten ze op voorhand minder in. Het toont aan hoezeer verdere professionalisering in de sector noodzakelijk is.
Klanten hebben schrik
“Het aanhoudend grijze en mistige weer zorgde ervoor dat consumenten niet in een positieve stemming waren om te shoppen”, ziet Isolde Delanghe van sectororganisatie Mode Unie. “De veelvuldige negatieve berichtgeving over alles wat zich in de wereld afspeelt en ook de aanslepende regeringsonderhandelingen waarbij angst gezaaid wordt, jagen de klant schrik aan en zorgen ervoor dat centen eerder gespaard dan uitgegeven worden.”
Belgische zelfstandige modehandelaars hebben inderdaad gemiddeld 8,2% minder verkocht tijdens de wintersolden. Slechts 17,4% van de 121 bevraagde handelaars zegt meer te hebben verkocht dan een jaar eerder, ruim een kwart haalde evenveel omzet.
Gerichter inkopen
Uit voorzorg hadden veel handelaars hun voorraden al bewust verkleind: bij de inkoop voor de wintercollectie kochten modehandelaars gemiddeld 8,3% minder in, voor de komende winter hebben ze al 12,3% minder ingekocht. Gerichter en vooral datagestuurd inkopen maakt het mogelijk om beter voorraden in te slaan: door actuele verkoopcijfers en algoritmes in te zetten om de vraag te voorspellen, is het aanbod niet alleen beter aangepast aan de behoeften van de klant, er zijn ook minder overtollige voorraden om afgeprijsd te verkopen. Het komend seizoen verwachten de zelfstandige handelaars alvast dezelfde omzet als in 2024.
Nu de regeringsonderhandelingen toch nog aanslepen, doet Mode Unie bovendien een oproep om een “gelijker speelveld” te creëren. “Het verbod op gratis retour moet zo snel mogelijk ingevoerd worden en er moeten strengere regels en uitgebreidere controles en handhaving komen op de dumpingpraktijken van ultrafast-fashiongiganten zoals Temu en Shein”, meent Delanghe.
Toch deelden niet alle sectoren in de smart: mensen kochten dan wel minder kleren, ze vernieuwden en reorganiseerden volop hun woning. Dat is toch de ervaring van meubelretailer Jysk, die in België de drukste solden ooit heeft beleefd. Dankzij een recordaantal klanten groeide de omzet in januari met 15%. Vooral kasten en andere opbergmeubels waren opvallend populair – al was het dan niet voor nieuwe kleren.
(Dit artikel werd bijgewerkt met een bijdrage over de soldenresultaten van Jysk)