Soldenverkoop in Antwerpen stort helemaal in

Cartoon van Mode Unie en Unizo
Afbeelding: Kim Duchateau voor Unizo

(update) De zomersolden blijven teleurstellen: tijdens de eerste week werd liefst 40% minder verkocht dan vorig jaar. In Antwerpen lag de omzet bij de kledingwinkels zelfs 70% lager.

 

Gemiddeld 40% minder verkoop

In de eerste week van de zomersolden werd in de Antwerpse kledingwinkels bijna drie kwart minder verkocht dan een jaar geleden. Uit een bevraging door het NSZ blijkt dat een meerderheid van de handelaars een verkoopdaling ziet tussen de 35 en 40% ten opzichte van de eerste soldenweek in de zomer van 2019.

 

Er zijn evenwel grote verschillen te constateren: consumenten lijken de grote steden te mijden. Lokale handelszaken buiten de drukke winkelstraten hebben daar iets minder last van, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws tegenover ATV. 

 

De bubbel moet kunnen

Dat in Antwerpen de koopjes opvallend slecht verlopen, ligt in de eerste plaats aan de verstrengde coronamaatregelen in de Scheldestad. Ook de latere start van de soldenperiode (op 1 augustus) was volgens sommige handelaars en retailkenners geen goed idee: met name in Antwerpen zou er een hogere koopvlucht naar Nederland zijn geweest, waar de koopjes eerder begonnen en ook minder strenge coronamaatregelen gelden.

 

De zelfstandigen- en handelsorganisaties vragen daarom een aanpassing van de maatregelen die ‘funshopping’ moeten tegengaan: gaan winkelen met mensen uit de bubbel moet mogelijk zijn, vinden zij. Unizo en Mode Unie lanceren daarvoor een reeks cartoons van Kim Duchateau op sociale media. Zelfstandenorganosatoe NSZ vraagt ook bijkomende financiële steunmaatregelen voor de retailsector.

 

"De volksgezondheid primeert en we respecteren het beleid. Maar het zou logisch zijn om winkelen met je partner of meerderjarige kinderen toe te laten, net zoals je ook met je bubbel op restaurant mag gaan. Zeker nu er een algemene mondmaskerplicht is in de winkels. Ondernemers in de retailsector hebben alle inkomsten nodig om te kunnen overleven, en daarbij maakt shoppen met je bubbel een immens verschil. Veel consumenten winkelen immers liever niet alleen", zegt Mien Gillis, retailexpert bij Unizo.