Na een sterke start van de soldenperiode kregen retailers af te rekenen met de gevolgen van winterse weersomstandigheden, waardoor shoppers wegbleven. Ook de voorbije dagen viel het passantencijfer wat terug, wegens de wegblokkades door boeren.
Uitzonderlijke omstandigheden
De eerste soldenzaterdag van het jaar, 6 januari, was afgelopen maand de dag met het hoogste aantal bezoekers in de Belgische winkelcentra en retailparken, blijkt uit cijfers van The Retail Factory. “Er waren die dag 3% meer bezoekers dan de drukste zaterdag een jaar voordien”, zegt commercieel directeur Jef Van Herck aan RetailDetail. “Opmerkelijk, omdat een jaar geleden nu net de laatste zaterdag van de solden de drukste dag was.”
In januari 2024 waren er elke zaterdag meer bezoekers dan in 2023. Algemeen kenden die zaterdagen samen een groei van ongeveer 4%. “De eerste week van de solden, dus van 3 tot 6 januari, lag het passantencijfer 10% hoger. Dat is aanzienlijk. Ook de tweede week was goed met een groei van 6%.” De eerste helft van de maand stonden dus alle seinen op groen, maar in de derde week volgde hevige sneeuwval met een piek van 1500 kilometer file, wat op 17 januari een daling met 30% veroorzaakte. Die week vertoonde een daling met 6%. De laatste week van januari startte dan met stormachtig weer, gevolgd door de blokkades door boze boeren: het aantal bezoekers ging met 7% omlaag.
“Zonder die uitzonderlijke omstandigheden zouden we een plus van 3% hebben gezien. Nu vertoont het passantencijfer voor de hele maand een groei van 1% vergeleken met vorig jaar, en het ligt ook iets hoger dan in 2019, het referentiejaar vóór Covid. Het koopgedrag heeft zich genormaliseerd. Dat zal zich doorzetten: we zien dat shoppingcenters actie ondernemen om hun relevantie te versterken. Dat loont”, zegt Van Herck.
Leveringen vertraagd
Passantencijfers zijn niet één op één te vertalen in omzetcijfers. Wat zeggen de retailers? Volgens een bevraging van Mode Unie heeft 44% van de zelfstandige modehandelaars afgelopen maand minder verkocht dan in dezelfde soldenperiode vorig jaar. Bijna één op drie behaalde dezelfde omzet, 27,6% verkocht meer. Gemiddeld hebben zelfstandige modewinkels 4,2% minder soldenomzet gedraaid. “Doordat we de koudeprik pas in de tweede week van de solden zagen, kwam de soldenverkoop trager op gang”, zegt directeur Isolde Delanghe. “De meerverkoop die we hadden omwille van het koude weer kon de trage start echt niet goed maken. Bovendien zorgden de sneeuwdagen voor een zware terugval van de verkoop.”
Moderetailers geven aan dat ze in het komend seizoen dezelfde omzet verwachten als in 2023. “De energieperikelen liggen achter ons en dat zorgt ervoor dat klanten opnieuw zin hebben om budget te spenderen aan nieuwe lente- en zomeritems”. Wel geeft 40% van de modehandelaars aan dat ze een deel van de leveringen van de nieuwe collecties een stuk vertraagd zien binnenkomen door de problematiek in de Rode Zee.