Het Belgische ‘social shopping’-modeplatform Avail is niet meer. Het ambitieuze project zag in 2019 het daglicht met steun van Schoenen Torfs en 9.5 Ventures, maar dat licht is door de coronacrisis gedoofd.
Shopper als influencer
2020 mag dan wel het jaar van de e-commerce zijn geweest, het was niet het jaar van ambitieuze start-up Avail. Het Belgische modeplatform beloofde influencermarketing en ‘social commerce’ bij elkaar te brengen in een nieuw soort marktplaats, met de focus op zowel jonge labels als jonge consumenten.
Social shopping is al jaren groot in China, maar Avail zou het als eerste in België op de kaart zetten. Klanten konden er immers hun eigen microwinkel openen, waarop ze delen wat ze dragen en leuk vinden. De bedoeling was om zo van consumenten curatoren te maken, terwijl de opkomende merken vanzelf een uithangbord kregen zonder te hoeven betalen voor dure modellen en onlinemarketing.
Om het platform te lanceren, is topvrouw Noëmie Haverhals begin 2020 in zee gegaan met een reeks micro-influencers uit binnen- en buitenland, waaronder interieurarchitect Justine Kegels en DJ Lola Haro. Avail moest er zo ook meteen internationaal staan, van Nederland over het Verenigd Koninkrijk tot Denemarken.
“Begin van de curve”
We schrijven echter in de verleden tijd, want inmiddels is de stekker uit het project getrokken. Tijdens de coronacrisis trok mede-investeerder Torfs zich terug, waardoor er niet langer genoeg middelen waren om verder te gaan. Het initiatief werd zowel bedacht als gefinancierd door Schoenen Torfs en 9.5 Ventures.
De start was nochtans bemoedigend, aldus Haverhals: de vooropgestelde KPI’s werden gehaald. Al was het allemaal nog erg pril. Consumenten moeten hier nog vertrouwd worden met social commerce, ziet de onderneemster, en ook de Westerse sociale media zijn er nog niet voldoende voor uitgerust.
Zo haken veel shoppers af omdat ze Instagram moeten verlaten om af te rekenen. “We staan aan het begin van de curve”, gelooft Haverhals, die zich niet uit het lood laat slaan en inmiddels volop broedt op een nieuw project.