Sneakerketen Foot Locker ziet zijn omzet en marges terugvallen: de retailer moest grotere kortingen toestaan aan prijsgevoelige consumenten. Ook winkelsluitingen drukken de resultaten.
Promoties wegen op cijfers
Foot Locker, een gigant met meer dan 2600 winkels in 26 landen, zag de omzet afgelopen kwartaal terugvallen met bijna 10% en boekte een verlies van 5 miljoen dollar (4,6 miljoen euro). Om prijsgevoelige consumenten te verleiden ziet de keten zich genoodzaakt om meer in te zetten op kortingen en promoties, die op de resultaten wegen. In het kader van een herstructureringsplan sloot de keten ook 108 winkels, terwijl er slechts 15 nieuwe openden.
De retailer verlaagt daarom de verwachtingen voor het verdere jaar en schrapt het dividend om middelen vrij te maken voor strategische investeringen. Dat valt niet goed bij beleggers. De slechte cijfers van Foot Locker stralen bovendien negatief af op enkele andere grote spelers in de sneakermarkt, zoals Nike, Adidas en Puma, die voor een deel van hun verkopen immers afhankelijk zijn van de grote sportretailer.