2022 was een recordjaar voor sneakermerk Skechers: vier kwartalen op rij boekte de Amerikaanse schoenenproducent zijn hoogste omzet ooit. Ook dit jaar belooft veel goeds.
China als achillespees
Sneakers blijven het goed doen, bewijst ook het absolute topjaar dat Skechers vorig jaar beleefde. Elk kwartaal opnieuw verbeterde het sneakermerk de eigen records. Over het hele jaar steeg de omzet met 18%, om af te klokken op 7,4 miljard dollar (7 miljard euro). Dat is ruim een miljard meer dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 373 miljoen dollar (340 miljoen euro).
Elk kwartaal sneuvelden records, maar op het vierde kwartaal is COO David Weinberg bijzonder trots. De omzet steeg in de drie maanden tot 31 december met 13,5%, vooral dankzij een stijging van 22,3% van de verkoop in de Verenigde Staten. De internationale verkoop steeg een stuk bescheidener met 8,7%. Nieuwe coronaperikelen in China gooiden toen roet in het eten: de omzet kelderde er met 23%, nadat in november meer dan duizend Skechers-winkels weer dicht moesten.
Vooral via groothandel
Opvallend is dat Skechers – in tegenstelling tot veel andere modemerken – het vooral van de groothandel moet hebben. De groothandelsverkoop steeg met 15,7%, terwijl de directe verkoop aan consumenten met 10,8% toenam. Over het hele jaar steeg de groothandelsverkoop zelfs met 23,2%, tegenover 10,2% in de eigen winkels. Alleen op de Amerikaanse thuismarkt was er echt groei in de eigen retail. Nochtans opende het merk vorig jaar voor het eerst een eigen webshop in de Benelux.
Samen met de rest van het modelandschap rekent Skechers voor 2023 op beterschap in China, wat een enorme boost moet geven. Deze maand lanceert het merk ook een speciale collectie in samenwerking met ontwerpster Diane Von Furstenberg. “We hebben het jaar sterk afgesloten en verwachten een aanhoudende groei in 2023”, besluit Weinberg.