Binnenkort verdwijnt de merknaam Shoe Discount volledig uit het straatbeeld: de Belgische Euro Shoe Group heeft ervoor gekozen om alle winkels van de keten over te hevelen naar het Nederlandse merk Bristol. Daarnaast komen er ook een pak nieuwe winkels.
Sterk tegen concurrentie
De Euro Shoe Group beschikt in België over 134 winkels en die zullen binnenkort allemaal omgevormd worden naar Bristol, de keten waarmee Euro Shoe nu al actief is in Nederland. Zo wil het sterker staan tegen de internationale concurrentie.
“Qua concept verandert er niet zoveel”, zegt CEO Kurt Moons aan De Tijd. “Beide ketens verkopen schoenen aan lage prijzen. In Nederland besteden we wel iets meer aandacht aan kleding dan in België. 20 procent van de omzet in België komt van kleding, terwijl dat percentage in Nederland op 40 procent ligt. Die verhoudingen blijven zo na de ombouw van Shoe Discount tot Bristol.”
De keuze om Shoe Discount te laten verdwijnen heeft ook te maken met het imago van de keten, dat vooral een negatieve perceptie heeft bij de klanten. “Het woord ‘discount’ klinkt verouderd. We zijn nog wel een discountspeler, maar we hoeven dat niet meer in onze naam uit te dragen. Ook ‘shoe’ dekt niet meer de lading, want we verkopen dus ook veel kleding.”
Expansie
Euro Shoe Group heeft daarnaast ook plannen om een honderdtal nieuwe winkels te openen, waarvan zeventig in Nederland. De keuze voor de uitbreiding in Nederland is opvallend, omdat heel wat ketens daar de laatste jaren in de problemen zijn gekomen.
“Maar door al die faillissementen is er nu veel ruimte voor nieuwe winkels in Nederland”, zegt Moons. “Onze online winkels is zeker belangrijk, maar onze bakstenen winkels zijn nog steeds het belangrijkste.”