De fastfashionindustrie staat voor een enorme uitdaging, als we de analisten van grootbank UBS mogen geloven. De toenemende aandacht van de consument voor duurzaamheid kan in de komende vijf tot tien jaar tot 30% van de winst van grote concerns als Zara, H&M en Primark afromen.
Worst case scenario
Fast fashion geniet niet meteen van het meest milieuvriendelijke imago. Het model om snel te schakelen met nieuwe collecties met grote volumes kledingstukken aan lage prijzen heeft de betrokken bedrijven allerminst windeieren gelegd, maar het sentiment bij de consumenten is aan het veranderen.
Dat schrijft UBS-analiste Victoria Kalb in een rapport, waar Fashion United over bericht. Haar “worst case scenario” waarschuwt voor winstdalingen van 30% in de loop van de komende 5 tot 10 jaar. “Het opteleffect van consumenten die minder artikelen kopen, maar die ook artikelen blijven kopen die ze beschouwen als duurzamer, kan ingrijpend blijken”, luidt het oordeel van Kalb.
Cancel culture
Op z’n slechtst, waarbij fastfashionspelers hun collecties aan hoog tempo laten produceren in lageloonlanden aan de andere kant van de planeet, blijkt al langer dat de sector een zwaardere CO2-voetafdruk heeft dan de scheepvaart en de luchtvaart samen. Momenteel is prijs nog een van de belangrijkste factoren die het koopgedrag van klanten beïnvloedt, maar UBS waarschuwt nu nadrukkelijk voor het risico van een versnelde omslag naar meer aandacht voor duurzaamheid.
Die toegenomen aandacht heeft in de huidige “call out”-cultuur (het op sociale media aan de schandpaal nagelen van geviseerde bedrijven) of de “cancel culture” (het vlakaf boycotten van ketens) erg grote risico’s in zich.
Aanpassingsvermogen sector weegt niet op tegen consumentengedrag
Nochtans is de sector voortdurend bezig met zichzelf heruit te vinden, door meer lokaal te gaan produceren en in te zetten op duurzamere materialen. Naar aanleiding van het recente RetailDetail Fashion Congress stipten verschillende spelers al aan dat duurzaamheid aan belang wint, maar kan verzoend worden met het fastfashionmodel dat snel kan inspelen op nieuwe modetrends.
UBS betwijfelt echter of dat zal volstaan: “Hoewel we denken dat bedrijven de mogelijkheid hebben zich aan te passen aan de verschuivingen, zien we veranderingen in consumentengedrag als iets dat krachtiger is dan de bekwaamheid van bedrijven om erop in te spelen”, klinkt het onheilspellend.