Shein heeft een verbluffend 2023 achter de rug: de fastfashionreus verdrievoudigde vorig jaar zijn winst naar meer dan twee miljard dollar. Dat is ruim dubbel zoveel als rivaal H&M.
Ruimschoots rendabel
Shein zou vorig jaar voor 45 miljard dollar aan kleding hebben verkocht, maar vooral de winstcijfers vallen op. Met omgerekend bijna 1,9 miljard euro winst laat de Chinese e-commercespeler brancheklassieker H&M ver achter zich. De Scandinaven waren vorig jaar goed voor 800 miljoen nettowinst. Zara-moeder Inditex loopt wel nog ver voorop met 5,4 miljard euro winst.
Vier anonieme bronnen die “dicht bij Shein staan”, meldden de cijfers aan The Financial Times. Het bedrijf wil naar de Amerikaanse beurs trekken, maar botst op veel weerstand. Met de bekendmaking van de winstcijfers beantwoordt de Chinese nieuwkomer alvast de veelgehoorde vraag en bezorgdheid of zo’n groei en zo’n lage prijzen wel rendabel kunnen zijn.