Het Chinese e-commerceplatform Shein, vooral bij jongere generaties bijzonder populair, krijgt af te rekenen met klachten van kledingmerken die beweren dat het modebedrijf inbreuken heeft gemaakt op hun intellectuele eigendom.
Namaak
Shein werd opgericht in 2008 en richt zich in met de online verkoop van goedkope en trendy kleding op de Generatie Z. Dat doet het overigens met erg veel succes. Vorige maand nog stootte het Chinese platform Amazon van de eerste plaats als meest gedownloade shoppingapp in de Verenigde Staten. Het bedrijf zou inmiddels meer dan 15 miljard dollar (12,4 miljard euro) waard zijn.
Maar een aantal merken, groot en klein, zegt dat Shein zijn succes mede te danken heeft aan de “opzettelijke en berekende” inbreuk op handelsmerken. Zo daagt AirWair International, maker van de welbekende Dr. Martens-bottines, Shein voor de rechtbank wegens “de duidelijke intentie om vervalsingen te verkopen”, meldt de Financial Times.
In een klacht die in Californië werd ingediend, beschuldigt AirWair Shein en zustersite Romwe niet alleen van het maken van directe kopieën van haar kenmerkende ontwerpen, maar ook van het gebruik van foto’s van echt Dr. Martens-schoeisel om klanten naar het platform te lokken om namaakschoeisel te kopen. Shein heeft de aantijgingen al ontkend. Een hoorzitting volgt later dit jaar.
“Inherent aan bedrijfsmodel”
Ook kleinere merken klagen over de praktijken van het Chinese platform. Vooral op sociale media wijzen kunstenaars en ontwerpers met beschuldigende vinger naar Shein. Volgens hen is er sprake van een patroon van diefstal van intellectuele eigendom.
De populariteit van Shein komt voort uit het unieke businessmodel van het bedrijf: via het gebruik van data-analyse zet het opkomende modetrends razendsnel om in extreem goedkope producten, soms in een tijdspanne van nauwelijks enkele dagen. De goederen worden gemaakt door een groot netwerk van in China gevestigde verkopers, maar alleen verkocht aan de rest van de wereld.
De snelheid waarmee Shein te werk gaat zou de misbruiken in de hand werken. “Het gebeurt keer op keer,” zegt Quinn Jones, mede-oprichter van oorringproducent Kikay en een van de ‘slachtoffers’ van namaak op het platform. “Het is aan Shein om de nodige zorgvuldigheid te betrachten, want zolang ze niet stoppen hun bedrijf op deze manier te runnen, blijven ze kleine bedrijven schaden, mensen die zichzelf proberen te onderhouden.”
In 2018 werd Shein al eens aangeklaagd door Levi Strauss. Toen ging het om het kopiëren van het kenmerkende stikselpatroon dat de Amerikaanse jeansproducent op de achterzakken van zijn spijkerbroeken aanbrengt. De zaak werd uiteindelijk in der minne geregeld.