De omstreden fastfashionwebshop Shein heeft een tijdelijke showroom geopend in Antwerpen. De volkstoeloop die volgde maakt twee dingen duidelijk: het merk is – ondanks alle kritieken – bijzonder populair bij de jeugd… en die jeugd had massaal de aankondiging van een “pop-up showroom” verkeerd verstaan.
Toch geen winkel
In de media reageerden de vele shoppers erg teleurgesteld toen ze na uren aanschuiven in de regen moesten vaststellen dat de aangekondigde tijdelijke showroom inderdaad geen winkel is: producten kopen kan er niet, tenzij dan via de webshop. Het doel van de pop-upshowroom is inderdaad om klanten te laten kennismaken met de gebruikte stoffen, en de gratis reclame rond de opening is vermoedelijk ook meer dan leuk meegenomen.
Het Chinese merk is razend populair bij wat tegenwoordig de Tiktok-generatie heet: de doorlooptijd van producten is enorm kort en alle kledingstukken zijn spotgoedkoop. Dankzij ijverig gebruik van gebruikersgegevens weet het merk als geen ander wat populair is bij het jonge doelpubliek, en een resem aangeboden kortingen versterkt dat effect enkel maar. Dat maakt de kledingwebshop wel even controversieel als populair: kenners spreken op het VRT-programma Laat over “wegwerpkledij” en uitbuiting van werknemers die zelfs voor Chinese normen uitzonderlijk is.