Fikse meerwaarde in het verschiet
Private equitybedirjf 3i – tevens eigenaar van discountketen Action en fitnessketen Basic-Fit – zou zakenbanken Goldman Sachs en Rothschild hebben benaderd om te peilen naar mogelijke interesse voor het ‘stoute’ luxelingeriemerk. De investeringsfirma rekent op zo’n 200 miljoen pond, omgerekend 252 miljoen euro. Dat zou voor 3i, dat zich in 2007 inkocht voor 60 miljoen pond (ruim 75 miljoen euro), een fikse meerwaarde betekenen.
Agent Provocateur werd in 1994 in SoHo opgericht door Joseph Corré, zoon van modegoeroe Vivienne Westwood, en zijn toenmalige echtgenote Serena Rees. Die laatste stapte uit het bedrijf bij de intrede van 3i in 2007. Twee jaar later deed haar ex-man hetzelfde, al behield hij wel een minderheidsaandeel.
Helena Christensen, Kate Moss en Penelope Cruz
Het bedrijf zag zijn winst voor belastingen het voorbije boekjaar verdubbelen tot 3,7 miljoen pond, omgerekend 4,64 miljoen euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet zo’n 5%, maar dankzij een enorme expansie wereldwijd klokte de omzet 24,5% hoger af op 39 miljoen pond, net geen 49 miljoen euro.
De groep, die vorig jaar 11 nieuwe verkooppunten opende (onder meer in Milaan, Hongkong, Sydney en Montreal), runt nu 88 boetieks en heeft concrete plannen voor openingen in Chengdu, San Francisco, Los Angeles, Toronto en Calgary.
Agent Provocateur werd groot met sexy lingerie en dito campagnes, waarin onder meer topmodellen en -actrices als Helena Christensen, Kate Moss of nog Penelope Cruz hun beste beentje voorzetten. De Spaanse schone produceerde trouwens de nieuwste reclamevideo voor Agent Provocateur, die nu al omschreven wordt als ‘de meest sexy commercial ooit‘ van het nochtans niet om een stunt verlegen lingeriemerk.