Het Britse outletplatform Secret Sales gaat van start in België en Nederland, om daarna uit te breiden naar de rest van Europa. Het platform werkt als een marktplaats voor restvoorraden.
Van ledenclub naar marktplaats
Het Britse Secret Sales heeft Europese ambities, en die beginnen in België en Nederland. In 2020 namen ondernemers Chris Griffin en Matt Purt de voormalige ledenwebshop voor ‘flash sales’ (vergelijkbaar met Veepee en Showroomprive) over en veranderden ze de site in een marktplaats voor outletkleding.
Op het platform bieden meer dan 1600 kledingmerken hun overgebleven voorraden van voorgaande seizoenen rechtstreeks aan consumenten aan. De deelnemende merken doen ook aan ‘dropshipping’: ze verzenden bestellingen zelf naar de klant vanuit hun eigen magazijnen. In 2021 bezochten 31 miljoen unieke gebruikers de Britse site. De website heeft op de thuismarkt 6,7 miljoen geregistreerde accounthouders.
Nog twaalf landen
De formule zet nu zijn zinnen op het Europese continent, met een lancering in België en Nederland als startsein. In eerste instantie kunnen shoppers er 450 internationale en regionale merken terugvinden, aangestuurd door een lokaal team in Nederland. Op beide websites is momenteel voor meer dan 700 miljoen euro aan voorraad beschikbaar, laat het bedrijf weten. De Nederlandse en Belgische websites bieden ook gratis verzending en een retourtermijn van zestig dagen aan.
Ondertussen heeft Secret Sales ook al een laatste investeringsronde afgesloten, waarmee het platform naar nog eens twaalf andere Europese landen wil uitbreiden. Het doel is om het grootste platform voor discountmode in Europa te worden. “Secret Sales biedt een volledig nieuwe kijk op het kopen van producten tegen een lagere prijs, van het uiterlijk van de website tot de ervaring tijdens het shoppen en de verzending,” zegt alvast Tom Kelly, directeur van Secret Sales Nederland en België.