In een lastig coronajaar wist Schoenen Torfs de schade uiteindelijk te beperken, dankzij de sterke prestaties van de webshop en kostenbesparingen. Dit jaar zou de omzet weer op het niveau van 2019 moeten uitkomen.
E-commerce boomt
Door de coronacrisis vielen de opbrengsten van de schoenenketen in 2020 met 18% terug tot 123 miljoen euro. De winkels verloren zelfs bijna een derde van hun omzet, maar de stevige groei van de onlineverkoop (+74%) maakte veel goed.
Onder de streep bleef er nog een bescheiden nettowinst van 0,1 miljoen euro over, niet slecht in een rampjaar waarin de winkels drie maanden dicht moesten blijven. Via een herstructurering en de heronderhandeling van huurcontracten werd er fors bespaard op de kosten. Ook overheidsmaatregelen, zoals tijdelijke werkloosheid, gaven het bedrijf extra ademruimte.
Baanwinkels
Tijdens de eerste zes maanden van het lopende jaar bleef de omzet nog 10% onder het niveau van voor de crisis. Toch denkt CEO Wouter Torfs dat de jaarcijfers uiteindelijke vergelijkbaar zullen zijn met die van 2019. “Het herstel is vooral duidelijk in de categorie van de kinderschoenen. Die verslijten sneller of worden te klein. Dat zijn noodzakelijke aankopen. Geklede schoenen voor heren en dames deden het minder goed”, zegt hij in De Tijd. Vooral in de baanwinkels lopen de zaken erg goed; in de overdekte winkelcentra en binnensteden is het herstel minder uitgesproken.
De webshop blijft het intussen uitstekend doen en haalt nu een kwart van de totale omzet binnen. “Er is een versnelde shift en dat is blijvend. Er is een nieuw tijdperk aangebroken”, zegt Torfs. In het verleden speelde vooral de lagere winstmarge van online verkochte goederen het bedrijf parten, maar “ik durf te stellen dat de rendabiliteit van een verkocht schoenenpaar via de webshop nu perfect vergelijkbaar is met die in een winkel. We hebben maatregelen genomen.” Omwille van de hoge kosten sloot de retailer zijn Nederlandse webshop. Ook de samenwerking met met bol.com werd stopgezet. Het aantal retouren ligt nu zelfs onder de 20%.
De succesvolle ontwikkeling van de e-commerce betekent niet dat Torfs het aantal winkels drastisch zal afbouwen, ook niet in de binnensteden. “De mens is een sociaal dier. Rondlopen in stad, een terrasje doen en shoppen blijven belangrijke menselijke verlangens”, besluit de topman.