Het Italiaanse brillenmerk Safilo, onderdeel van de Nederlandse groep HAL, heeft het voorbije jaar brillen met ingewerkte technologie ontwikkeld. Die worden voorgesteld tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas, die plaatsvindt van 5 tot 8 januari.
Helpen met mentale focus
De nieuwe brillen zullen op de markt gebracht worden onder de naam Smith, het huismerk van Safilo. Voorlopig is er nog maar weinig informatie over de nieuwe brillen: Safilo laat enkel verstaan dat ze een technologie bevatten die hersengolven kan opsporen en kan helpen met de mentale focus, om zo prestaties en persoonlijk welzijn te verbeteren.
De brillen werden geproduceerd in samenwerking met het Canadese Interaxon. Dat bracht enkele jaren geleden ook al een hoofdband op de markt die de activiteit van de hersenen kon detecteren en visualiseren, om zo emoties zichtbaar te maken.
Safilo is niet het eerste brillenmerk dat de technologische kant opgaat: Luxottica lanceerde in oktober van vorig jaar bijvoorbeeld ook al een bril in samenwerking met Intel. Die Pace Oakley Radar bevatte een geïntegreerd coachingsysteem voor sporters.