RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Marie Méro
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ruben Van der Elst (Marie Méro): “Groei is mooi, maar altijd berekend”

icon
Mode25 april, 2025
Ruben Van der Elst, Marie Méro

Marie Méro zwemt resoluut tegen de stroom in: net wanneer de modebranche in neutraal gaat, drukt het modemerk het gaspedaal in. Medezaakvoerder Ruben Van der Elst neemt je op het RetailDetail Congress mee in het verhaal van het Oost-Vlaamse familiebedrijf.

Van keukentafel tot professioneel modemerk

Bijna 20% groei in het kwakkelende modejaar 2024 en dit jaar nog 10 à 15% meer verwachte omzet: Marie Méro is een uitblinker in het huidige modelandschap. Het damesmerk ontstond 54 jaar geleden nochtans letterlijk aan de keukentafel, toen de vader van Ruben en Steven Van der Elst hun grootmoeder vroeg om enkele rokken te maken.

De zonen stapten drie decennia later in, maar groeiden op in het bedrijf – en het bedrijf groeide met hen. “Samenwerken met familie is geen evidentie, leren loslaten evenmin”, blikt Ruben Van der Elst terug op het cruciale familiecharter dat de broers opstelden, op de aanstelling van een bedrijfscoach en op het belang van een managementteam. “Het bedrijf groeit, maar als ondernemer moet je ook groeien.”

Vooral niet als cowboys

Ook de financiële crisis in 2008 was een kantelmoment. “We verloren 60% van onze exportomzet. Gelukkig hadden we net besloten om eigen winkels te openen, in plaats van te investeren in een groter hoofdkantoor. Dat was achteraf gezien een gouden zet.” Vandaag is groothandel goed voor ongeveer 30% van de omzet, een balans die Marie Méro graag wil behouden.

In 2019 stond Marie Méro op het punt om opnieuw sterk uit te breiden, in vol ornaat met een nieuwe strategie. Twee weken voor de eerste corona-lockdown opende de eerste buitenlandse winkel in Maastricht. “Gelukkig konden we schakelen en hadden we reserves. We zijn geen cowboys, dat drukken we de medewerkers ook altijd op het hart: alles blijft berekend en nooit overhaast.”

Meer risico, meer keuze

Al heeft de modeketen soms “misschien een beetje te veel gerekend”, bijvoorbeeld als het op de collecties aankomt. Vandaag is de keten in volle bloei, met dank aan “iets meer risico” en meer flexibiliteit in de productie. Door meer never-out-of-stockproducten en bestsellers te voorzien, verkoopt het merk significant meer. Zelfs al betekent dat meer stock en meer benodigd werkkapitaal.

Sinds 2019 is het merk de collecties bovendien geleidelijk aan het vernieuwen – telkens met zo’n 5% per jaar. “Onze collectie maakt steeds een evolutie door, geen revolutie. Dat begint nu echt te lonen. Marie Méro heeft een tijdloze stijl. We merken dat vrouwen van verschillende generaties zich goed voelen in onze kleding – van 30 tot 70+. Het draait om stijl en uitstraling, niet om leeftijd.”

Mijlpaal 2028 in zicht

Vandaag ziet Marie Méro nog plaats voor drie à vier extra winkels in Vlaanderen. Die moeten er tegen 2028 zijn, daarna bekijken de broers nieuwe stappen – mogelijk in Nederland. “We zijn aanwezig via multimerkenwinkels, maar een eigen winkelnetwerk opstarten is complexer”, vertelt Van der Elst. Daarom ambieert het merk buitenlandse groei vooral via agenten en marktplaatsen.

“Marketplaces zijn een manier om voet aan wal te krijgen in andere landen, maar we blijven voorzichtig. Op Zalando startten we bijvoorbeeld sterk in 2023, maar de retourpercentages waren – vooral in Duitsland – gigantisch. Dat was een leermoment. De Scandinavische klant op Miinto koopt dan weer nog anders.”

Wat er verder in de pijplijn zit? “De snelle groei brengt ook groeipijnen met zich mee. Ons ERP-systeem is verouderd, en we willen volledig omnichannel werken. Ons loyalty-systeem kan nog veel beter. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker – het productpaspoort komt eraan, daar zullen we nog fors in moeten investeren.”

Op het RetailDetail Congress, op 8 mei in Antwerpen, blikt Ruben Van der Elst van Marie Méro zowel terug als vooruit. Ook sprekers van e5, Inno, Zeeman en Visa betreden het podium. Klik op de knop hieronder voor meer info over het programma en om je tickets te reserveren.

Ik kom naar het RetailDetail Congress op 8 mei
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode13 mei, 2025
    Gent heeft Europese primeur met eerste Skechers “Performance store”

    In “Performance”-winkels verkoopt Skechers naast sneakers een ruimer assortiment sportkledij en accessoires. Gent kreeg de primeur van het nieuwe winkelconcept, dat straks in heel Europa wordt uitgerold.

  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

    De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN