Het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli heeft in 2016 de gevolgen moeten dragen van een zware herstructurering. De kosten die daarmee gepaard gingen, zorgden ervoor dat het bedrijf een verlies leed van 55 miljoen euro.
Forse omzetdaling
De totale omzet was ook al niet zo fraai ten opzichte van 2015, met een daling van 13,6% naar 155,2 miljoen euro. Toch klinken er bij Roberto Cavalli momenteel nog geen ongeruste geluiden. “Deze resultaten zijn in lijn met de verwachtingen en komen niet als een verrassing”, stelt CEO Gian Giacomo Ferraris in een persverklaring. “Op basis hiervan hebben we in slechts twee maanden tijd een reorganisatie- en herontwikkelingsplan gemaakt dat nu haar eerste positieve resultaten al laat zien.”
2016 was dan ook een bewogen jaar voor het modehuis: het schrapte in oktober 200 van de bijna 700 banen en creatief directeur Peter Dundas besloot toen ook om het bedrijf te verlaten. Dankzij de reorganisatie moet Roberto Cavalli in 2018 opnieuw winstgevend worden.
“We weten dat we nog een lange weg te gaan hebben, maar we hebben ook geldige redenen waarop we ons voorzichtige optimisme op kunnen baseren”, aldus de CEO. We hebben een nieuw, first-class managementteam samengesteld. En tenslotte zijn we begonnen met het internaliseren van potentieel belangrijke bedrijven, zoals Roberto Cavalli heren- en kinderkleding, ondergoed en badmode.”