Roberto Cavalli sluit al zijn winkels in de Verenigde Staten. Het Italiaanse modemerk balanceert op de rand van het faillissement en stoot de Amerikaanse activiteiten af in een poging om overeind te blijven.
93 naakte ontslagen
Amper enkele uren na de bekendmaking dat Roberto Cavalli op zoek is naar investeerders om een nakend faillissement af te wenden, zijn in de boetieks van het Italiaanse luxemerk de verkoopmedewerkers naar huis gestuurd. Verschillende directeurs, waaronder Amerikaanse CEO Salvatore Tramuto, hebben ontslag genomen en de Noord-Amerikaanse tak van het bedrijf wordt vanaf 4 april geliquideerd.
Alle contracten van de 93 Amerikaanse medewerkers zijn vrijdag stopgezet, al worden ze nog voor één extra week uitbetaald. Art Fashion Corp., de dochterafdeling in de VS, zou al vijf jaar verlieslatend zijn. In 2018 was er sprake van een geschat verlies van 17,8 miljoen dollar (15,9 miljoen euro) met daarbovenop nog 13 miljoen dollar (11,6 miljoen euro) aan marketinguitgaven.
Op zoek naar nieuw kapitaal
Over de Noord-Amerikaanse activiteiten valt dus al zeker het doek, maar ook de toekomst van de rest van het bedrijf is erg onzeker. Roberto Cavalli voert momenteel gesprekken met aandeelhouders en “partijen die mogelijk bereid zijn om cash te injecteren, met als doel de nodige middelen te voorzien om de huidige financiële moeilijkheden te overkomen”, aldus een woordvoerder.
Het modelabel is sinds 2015 voor 90 procent in handen van het Italiaanse privé-investeringsfonds Clessidra, maar die aandeelhouder zou zich wegens dalende omzetcijfers bij Cavalli willen terugtrekken. De oprichter van Diesel (Renzo Rosso) en ook collega-designer Philipp Plein zouden volgens de New York Times bij de geïnteresseerde partijen zitten, maar er is nog geen overeenkomst gesloten. De overige 10 procent is nog steeds in handen van oprichter Roberto Cavalli zelf.
Bescherming tegen schuldeisers
In afwachting van nieuw kapitaal zoekt het modelabel met hoofdkantoor in Florence bescherming tegen schuldeisers. De groep werkt daartoe momenteel een herstructureringsplan uit. De vakbonden vrezen alvast massale ontslagen, ook in Europa, en hebben stakingsacties opgezet bij het hoofdkantoor. Al drie weken geleden trokken de Italiaanse vakbonden aan de alarmbel over de toestand bij Cavalli.
Als klap op de vuurpijl raakte Roberto Cavalli pas nog zijn creatief directeur, Paul Surridge, kwijt. Surridge liet op Instagram weten dat hij, na veel nadenken, tot de conclusie is gekomen dat de missie waarvoor hij heeft getekend, is veranderd en “een nieuwe richting inslaat met een nieuw perspectief”. De designer zegt zich weer te willen concentreren op andere projecten, die hij opzij had gelegd voor Cavalli. Het merk verliest al zijn tweede hoofdontwerper sinds oprichter Roberto Cavalli vier jaar geleden zelf aftrad.