De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.
Management blijft op post
Richemont heeft momenteel 49% van de aandelen van Yoox Net-a-Porter in handen, maar wil dat graag optrekken tot minstens 90%, waarbij het ook het bedrijf van de beurs wil halen. Het biedt daarvoor 38 euro per aandeel, ruim een kwart meer dan de koers bij de sluiting van de beurs op vrijdag.
Federico Marchetti, huidig CEO bij de online groep, heeft het bod al aanvaard, maar zal in de toekomst wel gewoon aan de slag blijven. Ook na de overname van de aandelen zegt Richemont dat Yoox Net-a-Porter als zelfstandig bedrijf blijft functioneren. “We zijn heel tevreden met de prestaties van het managementteam van Yoox Net-a-Porter, onder leiding van Federico Marchetti, en we willen hen in de toekomst steunen om hun strategie uit te voeren en de groei van het bedrijf verder te versnellen”, zegt Johann Rupert, voorzitter bij Richemont.
Richemont wil sinds kort meer aandacht schenken aan de online verkoop, nu het net als andere luxemerken merkt dat klanten ook dure producten online durven kopen. Een overname van Yoox Net-a-Porter is een grote stap binnen dat verhaal. De overnameprooi maakte vorige week nog bekend dat ze in 2017 een recordomzet heeft gehaald van 2,1 miljard euro, 11,8% meer dan een jaar eerder.