Luxeconcern Richemont noteerde in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 12%. Die heeft het bedrijf vooral te danken aan een spectaculaire groei van de online activiteiten.
Met dank aan overnames
In het eerste kwartaal van het lopende gebroken boekjaar klokte de omzet af op 3,74 miljard euro, een stijging met 12% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Met uitzondering van de regio Midden-Oosten en Afrika was er overal een stevige omzetgroei. In Amerika (Noord, Midden en Zuid samen) bedroeg die zelfs 16%, in Japan 13%.
Ondanks die op het eerste gezicht spectaculaire groeicijfers, is Richemont zelf de eerste om een en ander te relativeren. Het bedrijf wijst erop dat het tijdens het eerste kwartaal vorig jaar Yoox Net-a-Porter Group en Watchfinder & Co overnam. Beide e-commercebedrijven hebben toen respectievelijk twee en één maand aan de resultaten van het eerste kwartaal bijgedragen, waardoor de groeicijfers van dit jaar een vertekend beeld opleveren.
De ‘hulp’ van de nieuwkomers blijkt trouwens ook uit het feit dat het luxeconcern vooral online sterk vooruit ging: de omzet uit e-commerce steeg met liefst 54% tot 648 miljoen euro. De fysieke verkoop ging 9% hoger en profiteerde bovendien van gunstige wisselkoersen. Als men die valuta-effecten niet meerekent, kwam de groei uit op respectievelijk 50% en 6%.