Luxemerk Prada heeft er een sterk jaar op zitten. Na het moeilijke coronajaar 2020 veerde de verkoop van handtassen en kledij weer op: de omzetgroei bedraagt wel 41%.
Eigen winkels en e-commerce
De omzet klom in 2021 naar 3,4 miljard euro, een stijging met 41% vergeleken met het lockdownjaar 2020, maar toch ook een groei van 8% tegenover 2019. Vooral in de tweede helft van het jaar gingen de zaken goed. Na de verplichte winkelsluitingen werd duidelijk dat consumenten zichzelf weer willen verwennen, een fenomeen dat wel eens “wraakwinkelen” of “inhaalshoppen” wordt genoemd.
Met name de verkoop in de eigen winkels trok flink aan, net als de e-commerceactiviteiten. Het bedrijf wist ook meer producten te verkopen aan de volle prijs. Zoals wel meer luxemerken neemt Prada het heft steviger in eigen handen en zet het merk de rationalisering van zijn groothandelskanaal verder.
“2021 was een jaar vol uitdagingen, maar we hebben getoond dat we daar klaar voor waren en hebben snel ingespeeld op de behoeften van een uiterst dynamische markt”, zegt CEO Patrizio Bertelli. Volgens hem is Prada er goed geslaagd om de veranderingen in het consumentengedrag te begrijpen.