Een paskamer waar je de zee hoort, waar je herkend wordt van zodra je binnenstapt en waar de winkelmedewerker al items voor je klaar heeft gehangen. Dat is de paskamer van de nieuwe retail, zoals je die bij retailhub kunt ontdekken.
De klant herkennen en erkennen
De Smart Fitting Room van Dobit is één van de nieuwste blikvangers bij retailhub, het belevingscentrum van RetailDetail met 1250 m² aan innovatieve, concreet toepasbare technologie. Deze slimme paskamer biedt niet alleen een multisensoriële beleving, het is ook de brug bij uitstek tussen online en offline in de moderetail.
“Online heb je heel veel mogelijkheden tot personalisatie. We hebben een manier ontwikkeld om ook in de fysieke winkel trouwe klanten te herkennen en te erkennen”, vertelt Tim Gielen van Dobit. Je stapt de paskamer namelijk binnen met je ‘membership card’ – een exclusieve klantenkaart voor de beste klanten – waardoor je meteen wordt herkend.
De koppeling aan de klantenkaart zorgt er niet alleen voor dat je je als klant meteen gevaloriseerd voelt (dankzij je trouw aan het merk kun je immers terecht in een extra ruime paskamer waar het fijn vertoeven is), het heeft ook als voordeel dat je dankzij de toegang tot je aankoopgeschiedenis ook gepersonaliseerde service kunt genieten.
De geconnecteerde spiegel in de paskamer functioneert immers als digitale kiosk, waar je persoonlijke suggesties op kunt zien, de webshop kunt raadplegen en een medewerker kunt vragen om andere items te brengen. De winkelmedewerker kan ook verwittigen dat hij of zij eraan komt, zodat je niet zonder meer zit te wachten.
Lingerie passen als een VIP
De paskamer in retailhub is uitgerust met RFID, zodat de slimme spiegel herkent welke kledingstukken je past. Het laat toe om de suggesties nog meer te personaliseren. “Idealiter weet de winkelier al bij het binnenkomen wie hij of zij voor zich heeft. Aan de hand van RFID is dat mogelijk”, legt Gielen uit.
Om de omnichannelervaring te versterken is het verder mogelijk om niet alleen de paskamer, maar ook kledingstukken vanop afstand te reserveren. “Retailers en merken zoeken hoe de connectie met online op de winkelvloer te brengen. We gaan naar hybride winkels, waar online ook offline geïntegreerd wordt. Als je ziet dat bij schoenenketen Torfs al 30% van de online omzet in de fysieke winkel zelf wordt gerealiseerd, is het duidelijk dat daar erg veel potentieel zit. Maar je moet de juiste technologie inzetten om het eruit te halen”, klinkt het.
Bij Hunkemöller wordt de paskamertechnologie van Dobit al in de grootste winkels in onder meer Stuttgart, Wenen en Antwerpen gebruikt: daar zijn al een beperkt aantal ‘VIP fitting rooms’ te vinden. Meerkleurige ledverlichting en aangepaste muziek zorgen ervoor dat klanten lingerie of badkleding in de gepaste setting en atmosfeer kunnen passen: zwoele paarse tinten voor lingerie, zonnig licht met het ruisen van de zee op de achtergrond voor wie iets voor de strandvakantie uitzoekt.
Niet alleen voor de flagshipstore
Ideaal voor als het ietsje meer mag zijn, ziet Gielen. “Op dit moment zien we ze vooral in flagshipstores, maar het systeem is bijzonder modulair en flexibel. Dat is het mooie ervan: in retailhub zie je de paskamer natuurlijk met alles erop en eraan, maar we kunnen alle toepassingen toevoegen of weglaten die de retailer wenst.”
Hoewel het haalbaar noch wenselijk is om van elke paskamer zo’n interactieve ‘experience fitting room’ te maken, maakt een beperkt aantal ervan in de beleving een enorm verschil. Dobit gaat daarvoor aan de slag met de bestaande partners of zoekt in overleg de juiste partners uit. Een tip: “Een ‘experience’ bestaat meestal niet uit één specifieke oplossing, maar aan de achterkant vaak uit meerdere technologieën die aan elkaar gekoppeld zijn, waar je er mogelijk al heel wat van in huis hebt. Begin dus met wat je al hebt.”
Boek nu een inspiratietour bij retailhub en beleef zelf de slimme paskamer, samen met nog veel meer baanbrekende technologie, zoals hologrammen, virtuele realiteit en ‘voice commerce’. Tijdens de gepersonaliseerde inspiratietour door retailhub gaan bedrijven via de klantenreis de confrontatie aan met hoe de klant hun merk of product bekijkt. De inspiratietour kan je ook combineren met een vergadering, workshop of retailhunt voor een volledig dagprogramma vol inspiratie en inzichten.