Verschillende grote retailers hebben een nieuwe versie getekend van het akkoord dat de veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Het huidige akkoord liep volgend jaar ten einde, maar nu wordt de overeenkomst verlengd tot 2021.
77 procent opgelost
Het ‘Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’ was een gevolg van de ramp bij de Rana Plaza-fabriek in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders het leven lieten. Daarbij kwam aan het licht dat vrijwel geen enkele fabriek in Bangladesh voldeed aan de veiligheidsvoorwaarden.
Daarop besloten een aantal partijen, waaronder de vakbonden en een flink aantal modebedrijven, om samen werk te maken van betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Volgens de Schone Kleren Campagne, die een drijvende kracht is achter het akkoord, werden de voorbije jaren zo al 77% van de veiligheidsproblemen bij de aangesloten fabrieken opgelost.
“De vernieuwing van het akkoord verzekert de verderzetting van het meest efficiënte programma om de veiligheid van fabrieksgebouwen te verzeker in het huidige tijdperk van de wereldwijde textielindustrie”, zegt woordvoerster Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne. “Het akkoord heeft meer dan 100.000 gedocumenteerde verbeteringen in meer dan 1.500 fabrieken, goed voor meer dan 2,5 miljoen textielarbeiders, opgeleverd.”
Ruimer akkoord
De verlenging van het akkoord dient evenwel niet om de fabrieken meer tijd te geven om hun deadlines te halen. Die lopen nog steeds allemaal ten laatste in mei 2018 af, wanneer het huidige akkoord ten einde loopt. In de nieuwe overeenkomst werd wel vastgelegd dat er nu ook een ontslagpremie moet worden betaald aan werknemers, wanneer een fabriek sluit of verhuist. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oplossingen die de werkomstandigheden van de arbeiders moet verbeteren.
Er werd ook ruimte gecreëerd om een gelijkaardige overeenkomst op te zetten voor sectoren die nauw aansluiten bij de textielindustrie, zoals schoenen of huishoudtextiel. Die vallen nu net buiten de overeenkomst, maar de fabrieken kampen wel vaak met dezelfde problemen.