H&M blijft ook deze zomer omzet verliezen: in het kwartaal tot eind augustus verkocht de fast-fashiongroep 16% minder dan vorig jaar. Wel is de modegigant opnieuw winstgevend.
Weerspiegeling van corona-onzekerheid
De voorlopige kwartaalcijfers van H&M Group tonen aan dat de coronacrisis nog niet voorbij is. In de periode tussen juni en eind augustus lag de omzet in lokale wisselkoersen 16% lager dan een jaar eerder. Omgerekend naar de eigen valuta zakte de netto-omzet van de Zweedse modereus zelfs met 19% tot 50,87 miljard Zweedse kroon (4,89 miljard euro).
“De omzetontwikkeling in het derde kwartaal weerspiegelt de toestand van de coronapandemie”, zegt de kledingretailer daar zelf over. Het bedrijf beklemtoont dat aan het begin van het kwartaal nog zo’n 900 van de meer dan 5.000 winkels dicht waren omwille van coronamaatregelen, en dat zelfs aan het einde van het kwartaal nog iets meer dan 200 vestigingen gesloten bleven.
Toch noemt de H&M-groep het herstel zelf sneller dan verwacht, naar eigen zeggen met dank aan “gewaardeerde collecties in combinatie met snelle en daadkrachtige acties”. Het Zweedse bedrijf is vooral blij weer dat het weer winstgevend is, iets wat het nog niet van het derde kwartaal had verwacht. De groep zegt meer tegen de volle prijs te kunnen verkopen en de kosten sterk te beheersen. De voorlopige resultaten laten een winst voor belastingen zien van ongeveer 2 miljard Zweedse kroon (zo’n 190 miljoen euro).