Outletcenter Maasmechelen Village heeft er een bijzonder succesvol jaar op zitten. Uit de zopas gepubliceerde cijfers blijkt dat er nooit meer bezoekers over de vloer kwamen dan in 2016. Daardoor werd het verlies fors teruggedrongen.
Nieuwe internationale merken
In 2016 kwamen er maar liefst 2,5 miljoen bezoekers langs bij Maasmechelen Village: nooit waren het er meer. Het aantal boetieks steeg naar een recordhoogte van 108, waardoor ook de tewerkstelling steeg naar meer dan 900 mensen.
David Winkels, bestuurder bij Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village, noemt onder andere de komst van grote merken als Armani en Ralph Lauren bijzonder belangrijk voor de opmars van het outletcenter. “Zulke merken zijn echte ‘gamechangers’ die onmiddellijk een positieve financiële evolutie in Maasmechelen Village hebben teweeggebracht”, zegt hij.
In 2016 werd ook een herkapitalisatie doorgevoerd, waarbij 190 miljoen euro schulden werden omgezet in kapitaal. “Deze beweging, tesamen met de verkregen herfinanciering voor de komende 5 jaren, zorgde voor een substantiële verbetering van de financiële positie met een daling van verlies voor belasting”, aldus Winkels. Daardoor lag het operationeel verlies met 4,4 miljoen euro een vijfde lager dan een jaar eerder.
“Onze aandeelhouders hebben dan ook het volste vertrouwen dat – bijvoorbeeld met het uitvoeren van strategische marketinginitatieven – het bezoekersaantal en het gespendeerde bedrag per bezoeker zal toenemen.”
Diep dal
Enkele jaren geleden zag het er nochtans bijzonder benaderd uit voor Maasmechelen Village. In augustus van 2015 werd er zelfs gevreesd voor het einde van het winkeldorp, omdat de cijfers bijzonder negatief waren. In 2014 was er sprake van een verlies van bijna 25 miljoen euro. Ook toen werd er al gesproken over een herfinanciering en het aantrekken van grotere merken. Die nieuwe strategie werpt nu dus zijn vruchten af.
Toch moet Maasmechelen Village nog rekening houden met een moeilijke toekomst. In Duisburg werd begin dit jaar immers de goedkeuring gegeven voor het grootste outletcenter van Duitsland. Duisburg ligt op amper 90 kilometer van Maasmechelen en dat nieuwe centrum zal dus mogelijk een forse concurrent worden.