Optiekketen Hans Anders heeft een recordjaar achter de rug: in 2015 steeg de omzet met 8,5% tot 171 miljoen euro, terwijl de winst liefst 40% toenam. De keten verwacht ook in 2016 een mooie groei, mede dankzij een gloednieuwe webshop.
“Beste boekjaar uit de geschiedenis”
Die groei heeft Hans Anders volgens algemeen directeur Remco Boerefijn te danken aan het aanbod van topmerken aan lage prijzen: “Het retailklimaat in Nederland is slecht. Toch was 2015 het beste boekjaar in het 33-jarig bestaan van Hans Anders.“ Daar plukte ook het personeel de vruchten van, want zij konden meer dan tachtig nieuwe collega’s verwelkomen.
Volgens Boerefijn oogt ook de toekomst mooi voor Hans Anders: dankzij nieuwe winkels, een uitgebreider assortiment, een toegenomen nadruk op hoortoestellen en een volledig vernieuwde webshop hoopt de keten opnieuw recordcijfers op te tekenen. Bovendien moeten er een twintigtal winkels volgens het nieuwe concept komen, met meer beleving en extra veel A-merken. “Iedere verbouwing leidt telkens binnen enkele maanden tot een fors hogere omzet van de vestiging”, weet de directeur.
Hans Anders is naast thuisland Nederland ook actief in België en Frankrijk en heeft in totaal bijna 400 winkels. Daarnaast zijn er ook de 36 winkels van de Zweedse zusterketen Direkt Optik, waardoor de Hans Anders Groep meer dan 1600 medewerkers telt. Het bedrijf uit Gorinchem werd opgericht in 1982 en deed oorspronkelijk enkel in brillen en contactlenzen, maar verruimde zijn aanbod in 1999 ook tot hoorapparaten.