Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.
“Een zeer goed jaar”
De totale omzet van YNAP kwam in het voorbije boekjaar uit op 2,1 miljard euro, een stijging van 11,8%. Voor wisselkoerseffecten was die groei zelfs 16,9%. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 6,9% naar 575,1 miljoen euro. De groei was in het laatste kwartaal lager, vanwege een tijdelijke lagere beschikbaarheid van producten bij webshop The Outnet.
“We hadden een zeer goed jaar. De resultaten in het vierde kwartaal waren sterk doorheen heel de groep. Vooral Net-a-Porter, Mr Porter en Yoox deden het heel goed. De omzet van The Outnet werd wel tijdelijk beïnvloed bij de migratie naar het nieuwe distributiecentrum. Dat is nu echter achter ons en productbeschikbaarheid is volledig hersteld”, belooft CEO Federico Merchetti.
De sterkste groei voor YNAP was te vinden in Azië, waar de omzet in het voorbije boekjaar met 17,7% groeide naar 355,8 miljoen euro. In Europa, zonder Italië en het Verenigd Koninkrijk, steeg de omzet met 12,4% en in Noord-Amerika maakte de groep een sprong van 10,2%. In Italië en het Verenigd Koninkrijk tot slot steeg de omzet respectievelijk met 14,2 en 6,2%.
In het voorbije boekjaar kregen de websites van YNAP 842,2 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 715,5 miljoen een jaar eerder. Het aantal bestellingen steeg dan ook van 8,4 miljoen naar 9,5 miljoen. De gemiddelde waarde daalde wel licht van 334 euro naar 328 euro.