CEO Wouter Torfs blikt terug op een succesvol jaar en kijkt voor verdere groei naar online, expansie in Wallonië en de samenwerking met sneakerketen The Athlete’s Foot. 2018 is echter moeizaam gestart en de winst van Schoenen Torfs staat licht onder druk.
Integratie online en offline loont
De omzet van de keten is in 2017 wel met 7,6% gegroeid tot 142,8 miljoen euro, schrijft De Tijd. De nettowinst echter is met 9% gedaald, tot 4,3 miljoen euro. Volgens de CEO is de groei vooral te danken aan de onlineverkopen: de omzet in de fysieke winkels groeide met 4%, die in de webshop met 30%. Online is nu goed voor 15% van de omzet bij Torfs. Volgens de schoenverkoper loont de integratie van de webshop in de bakstenen winkels. Een derde van de onlineverkoop komt van mensen die in de winkel hun maat of kleur niet vinden, en ter plaatse bestellen.
Dit jaar is voor de keten echter minder goed gestart. De verkoop in de winkels daalde in de eerste jaarhelft met 4%, maar de webshop groeide met 20%, waardoor de totale omzet stabiel bleef. Torfs blijft verder inzetten op expansie: de eerste Waalse winkel, die dit voorjaar opende in Libramont, doet het goed. Op termijn mikt de retailer op tien tot vijftien Waalse winkels. Ook de franchiseovereenkomst met de internationale sneakerketen The Athlete’s Foot moet verdere groei opleveren. Dankzij dit partnership krijgt Torfs vlotter toegang tot collecties van grote sneakermerken als Adidas en Nike, die immers steeds selectiever worden in hun distributiebeleid.