Het werd ook Ralph Lauren in het corona-kwartaal rood voor de ogen: de modegroep zag de omzet met 15% dalen en kwam diep in het rood uit in de drie maanden tot eind maart. Ook over het hele boekjaar zakte de omzet.
Omzet zakt 22%
Ralph Lauren kon zijn gebroken boekjaar 2020, dat tot eind maart liep, niet in schoonheid afsluiten: door toedoen van de coronapandemie viel de omzet met 15% terug tot 1,3 miljard dollar (1,2 miljard euro). De ergste daling (-22%) was in Azië te zien, maar ook op de Europese (-19%) en Noord-Amerikaanse (-11%) markten ging het luxemerk er fors op achteruit.
Ondertussen zijn de Aziatische en Europese winkels van het Amerikaanse modehuis bijna allemaal terug open, net zoals de helft van de winkels in Noord-Amerika. Toch verwacht het bedrijf ook in het nu begonnen boekjaar 2021 de gevolgen van de lockdowns nog sterk te voelen. Wel meent de ontwerper, die nog steeds aan het hoofd staat van zijn bedrijf, met zijn filosofie van tijdloosheid “deze ongeziene uitdaging” de baas te kunnen.
Derde van beurswaarde kwijt
Beursbeleggers denken daar evenwel iets anders over en stuurden het aandeel prompt 2,5% lager. Alleen al in 2020 heeft het bedrijf al 30% van zijn waarde verloren. Dat komt vooral door de rode cijfers die Ralph Lauren in het voorbije vierde kwartaal optekende: tegenover een kleine winst van 32 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar, zet het modelabel nu een nettoverlies van liefst 249 miljoen dollar (230 miljoen euro), slechter dan analisten hadden verwacht.
Over het hele boekjaar daalde de omzet met 2% tot 6,2 miljard dollar (5,6 miljard euro), wat het luxehuis onder meer op Covid-19 en de protesten in Hongkong steekt. Toch is het opvallend dat de daling op alle markten te zien is, ook in het voor luxemerken veelbelovende Azië. De nettowinst bedroeg 384 miljoen dollar (350 miljoen euro), flink minder dan de 431 miljoen dollar een jaar eerder.