Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.
Nieuwe strategie
De omzet van Ralph Lauren kwam in het eerste kwartaal uit op 1,35 miljard dollar (1,15 miljard euro). Dat is een daling van 13,2%, maar wel net iets hoger dan de verwachtingen van analisten. De lagere omzet is te wijten aan de nieuwe strategie van Ralph Lauren, waarbij onder andere slecht presterende merken en winkels zijn afgestoten. Ook wordt de inventaris beter onder controle gehouden en worden er minder kortingen gegeven.
Zo wil het de concurrentie aangaan met onder andere Amazon en de fast fashion ketens. De vergelijkbare retailomzet viel wel nog steeds terug met 7%, al hadden analisten daar een terugval van 7,5% verwacht.
Dat die strategie zijn vruchten afwerpt, wordt duidelijk uit de winstcijfers. Ralph Lauren slaagde er immers in om een nettoverlies van 22,3 miljoen dollar (18,9 miljoen euro) een jaar eerder om te keren naar een winst van 59,5 miljoen dollar (50,5 miljoen euro) in het eerste kwartaal van dit boekjaar.
Nieuwe CEO
Ralph Lauren stelde in mei nog Patrice Louvet aan als nieuwe CEO. Hij volgde Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren. De eerste resultaten onder de leiding van Louvet zijn dus alvast bemoedigend.