Ralph Lauren snijdt diep in zijn kosten en personeelsbestand: het Amerikaanse modehuis wil tot 200 miljoen dollar besparen door 15% van zijn medewerkers te ontslaan. Dat zou zo’n 3.700 mensen hun baan kosten.
Honderden miljoenen besparen
De coronacrisis beukt er, zoals bij bijna alle modespelers, hard in bij Ralph Lauren. Niet alleen kopen consumenten minder luxeproducten en kleding, de pandemie heeft ook structurele zwaktes in de strategie van het modemerk blootgelegd. Zo werd pijnlijk duidelijk dat het Amerikaanse modelabel nog te afhankelijk is van de (zelf bedreigde) grootwarenhuizen en te weinig bezig is met e-commerce.
Het merk wil daar nu verandering in brengen met een ingrijpende reorganisatie, waarbij eerst de kosten flink worden aangepakt: Ralph Lauren denkt jaarlijks bruto 180 tot 200 miljoen dollar (150 à 170 miljoen euro) voor belastingen te kunnen besparen door duizenden banen te schrappen. Al zal die herstructurering naar verwachting wel een eenmalige kost van 120 à 160 miljoen dollar opleveren in het boekjaar 2021.
15% minder medewerkers
Concreet wil het modehuis tegen het einde van het lopende boekjaar 15% van alle arbeidskrachten wereldwijd de deur wijzen. Aangezien het bedrijf in totaal zo’n 24.900 mensen in dienst heeft, zijn zo meer dan 3.700 banen bedreigd. De verschuivingen zullen zowel in de backoffice als aan de voorkant plaatsvinden, want het merk wil versneld gaan digitaliseren.
“De veranderingen die in de wereld om ons heen plaatsvinden, hebben de verschuivingen versneld die we voor COVID zagen, en we zijn enkele van onze plannen aan het versnellen om gelijke tred te houden,” zegt CEO Patrice Louvet tegenover CNBC.
De topman wil investeren in digitale platforms om de e-commerce te ondersteunen, breidt de mogelijkheden tot productpersonalisatie uit en zegt ook nieuwe tools, zoals augmented reality, toe te voegen. Achter de schermen gaat het Amerikaanse label dan weer aan de slag met online cloudplatformen om sommige HR- en planningssystemen over te nemen.