Puma heeft zijn winst in het eerste kwartaal met bijna 62% kelderen zien kelderen, hoewel de omzet maar met 1,3% is gedaald. E-commerce wist het sportlabel nog deels te redden, maar erger is op komst in het tweede kwartaal, klinkt het nu al.
Ergste moet nog komen
“Het eerste kwartaal was moeilijk, maar we hebben het gevoel dat we het behoorlijk gedaan hebben. Het tweede kwartaal zal financieel nog slechter zijn met meer dan 50% van de wereldwijde sport- en fitnesscentra dicht”, laat CEO Bjorn Gulden al bij voorbaat weten. In het eerste kwartaal viel de nettowinst met liefst 62% terug tot 36,2 miljoen euro en de winst voor rente en belastingen halveerde van 142,5 miljoen euro naar 71,2 miljoen euro, terwijl analisten toch nog 75 miljoen euro hadden verwacht.
De omzet verraste de analisten wel positief: zij gingen uit van 1,26 miljard euro, maar uiteindelijk wist Puma voor 1,30 miljard euro te verkopen. Dat was een daling van 1,3%, ondanks een groei in de eerste tien weken van het kwartaal. In het eerste kwartaal waren schoenen de enige productdivisie die groei (+1,9%) liet zien, terwijl de verkoop van kleding en accessoires met respectievelijk 6,3% en 0,2% terugvielen.
Drie fasen van herstel
E-commerce maakte wel een flinke sprong van 40%. Puma zet daarom nu in op onlineverkoop en de markten waar winkels en fabrieken kunnen heropenen. Het sportmerk zegt samen te werken met logistieke partners “om de schade te minimaliseren, tijdige leveringen te verzekeren, overtollige voorraad zoveel mogelijk te vermijden en om eerlijke oplossingen voor ons allemaal te vinden”. In mei is ook een nieuwe kredietfaciliteit van 900 miljoen euro afgesloten.
Het plan? “Overleven, herstellen, weer groeien“, citeert Footwear News topman Gulden. Elke markt bevindt zich momenteel in een andere fase: Azië/Verre Oosten is nog steeds in de herstelfase, terwijl de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) “op weg naar herstel” is en Noord- en Zuid-Amerika nog “midden in de overlevingsfase” zitten.