De samenwerking van Puma met de wereldberoemde zangeres Rihanna heeft het sportmerk geen windeieren gelegd. De nieuwe schoenenlijn, die met haar als gezicht werd gelanceerd, presteerde beter dan verwacht.
Nog steeds nettoverlies
De omzet van Puma groeide in het vierde kwartaal met 17 procent naar 879 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg ook met 2,6 procent en strandde op 10,9 miljoen euro. Dat is niet enkel beter dan een jaar eerder, maar ook flink boven de verwachtingen van 5,6 miljoen euro.
De samenwerking met Rihanna, die iets meer dan een jaar geleden de creative director werd van de vrouwencollectie, is daar niet vreemd aan. De collectie, die onder haar toezicht werd ontwikkeld, verkoopt immers beter dan verwacht. Bij Puma verwachten ze dat die trend zich ook dit jaar zal doorzetten en dat ook het EK voetbal in Frankrijk zijn duit in het zakje zal doen.
Toch was er in 2015 geen sprake van nettowinst. Er was een verlies van 4,3 miljoen euro en dat was beduidend meer dan de verwachtingen van analisten, die een verlies van 2 miljoen euro hadden voorspeld. Daarbij moet wel gezegd worden dat Puma sterk te lijden heeft onder de sterke koers van de dollar.