Ondanks een solide omzetgroei in alle werelddelen snijdt Puma in de kosten. De winst viel immers tegen in 2024 en er rijst zelfs bezorgdheid over de toekomst van het merk.
‘Nextlevel’ kostenbesparing
De omzet van Puma steeg vorig jaar met 4,4% naar 8,8 miljard euro, gedragen door groei in alle regio’s en productcategorieën. Met name de directe verkoop aan consumenten (+16,1%) en de accessoires (+14,5%) presteerden sterk. De brutowinstmarge verbeterde zo met 110 basispunten tot 47,4%. Toch bleef de EBIT-marge net zoals in 2023 op 7,1%, terwijl de nettowinst daalde naar 282 miljoen euro. CEO Arne Freundt zegt dan ook letterlijk “niet tevreden te zijn met de winstgevendheid”.
Om de situatie te verbeteren, lanceert Puma nu een kostenbesparingsprogramma onder de naam Nextlevel. Daarmee wil het Duitse sportmerk directe en indirecte kosten optimaliseren. Hoewel het programma ook personeelskosten zal omvatten, is nog onduidelijk of dit tot ontslagen zal leiden. Het doel is om tegen 2027 een EBIT-marge van 8,5% te realiseren.
Analisten maken zich echter vooral zorgen omdat Puma niet profiteert van de zwakte van marktleider Nike. Nu die concurrent in nauwe schoentjes zit, zou het merk toch minstens marktaandeel moeten winnen. Ondanks pogingen om met heruitgaves van populaire schoenen (zoals de Speedcat) te concurreren, blijft het marktaandeel echter onder druk. Rivaal Adidas boekte recent wél sterke resultaten, en ook nieuwkomers als On Running en Hoka zorgen voor extra strijd in het sportmodesegment.